Pengurusan Murid dari Aspek Motivasi
Motivasi merupakan salah satu aspek yang penting dalam pengurusan murid. Menurut Zaliza Mohamad Nasira dan Zaitul Azma Zainon Hamzah (2014), motivasi didefinisikan sebagai penggerak yang melibatkan proses membangkit, mengekal dan mengawal minat. Secara umumnya, motivasi boleh ditafsirkan sebagai tingkah laku untuk mencapai keinginan dalam diri yang akan mendorong seseorang untuk mencapai tujuannya.
Jenis-jenis Motovasi
1. Motivasi intrinsik
- Motivasi yang wujud daripada rangsangan dalaman.
- Berkait dengan sifat semula jadi yang
terdapat dalam diri seseorang.
- Contoh : Perasaan ingin tahu dalam diri pelajar membuatkan mereka lebih bersemangat.
2. Motivasi ekstrinsik
- Motivasi yang
wujud kerana terdapat rangsangan dari luar.
- Seseorang terdorong untuk melakukan sesuatu
dengan mengharapkan ganjaran.
- Contoh : seseorang pelajar akan
bersungguh-sungguh untuk mencapai prestasi yang baik dalam peperiksaan
supaya diberi pujian atau hadiah.
Langkah-langkah yang boleh dilakukan oleh para guru untuk meningkatkan motivasi para pelajar
1. Guru Menyediakan Suasana Bilik Darjah yang Kondusif
Guru sewajarnya menyediakan suasana bilik darjah yang kondusif kepada para pelajar supaya mereka lebih bersemangat untuk menuntut ilmu. Para guru juga boleh menggunakan pendekatan kaedah pembelajaran di luar bilik darjah. Hal ini supaya para pelajar lebih berasa teruja kerana dapat menghubungkaitkan ilmu yang mereka pelajari dengan aplikasi sebenar dalam kehidupan seharian seiring dengan gagasan Pendidikan Abad ke-21 (PAK21). Hal ini sekali gus dapat menarik minat para terhadap sesebuah mata pelajaran. Kajian oleh Ainun Rahman Iberahim, Zamri Mahamod dan Wan Muna Ruzanna Wan Mohamad (2017) menyatakan bahawa tahap motivasi pelajar jelas berada pada tahap yang tinggi apabila keadah PAK21 diterapkan dalam proses pembelajaran.
2. Guru Menggunakan Kaedah Peneguhan Positif dan Peneguhan Negatif
Para guru juga boleh menggunakan kaedah peneguhan positif dan peneguhan negatif terhadap para pelajar. Peneguhan positif dilakukan dengan cara memberi ganjaran atau faedah kepada seseorang menunjukkan tingkah laku yang baik. Hal ini bertujuan meningkatkan atau mengekalkan tingkah laku yang baik individu tersebut. Sebagai contoh, guru memberikan hadiah kepada para pelajar yang dapat menjawab soalan yang diberikan oleh guru di dalam kelas. Peneguhan negatif dilakukan dengan cara menarik semula feadah atau kelebihan yang diberikan jika seseorang bertingkah laku negatif. Peneguhan negatif adalah bertujuan untuk mengelakkan seseorang bertingkah laku negatif dan mengelakkan tingkah laku negatif tersebut diulangi lagi. Kaedah peneguhan negatif selalunya digunakan untuk menangani masalah disiplin dalam kalangan pelajar di sekolah. Sebagai contoh, pelajar yang tidak meyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru tidak dapat keluar dari kelas semasa waktu rehat.
3. Peranan Unit Bimbingan dan Kaunseling
Unit Bimbingan dan Kaunseling (UBK) di sekolah turut memainkan peranan yang penting dalam pegurusan murid dari aspek motivasi. Antara aktiviti yang dilakukan oleh UBK di sekolah adalah mengadakan karnival kerjaya yang menjadi acara tahunan di sekolah untuk memberi pendedahan kepada para pelajar tentang hala tuju masa hadapan mereka. Oleh itu, para pelajar dapat menetapkan matlamat jelas untuk mencapai kejayaan. Selain itu, pihak UBK juga perlu mengadakan program-program motivasi di sekolah seperti ceramah motivasi untuk memberi inspirasi kepada para pelajar agar tidak mudah berputus asa terhadap keinginan mereka.
4. Guru Menggunakan Kaedah Pembelajaran yang Berpusatkan Pelajar
Rujukan
Ainun Rahman
Iberahim, Zamri Mahamod dan Wan Muna Ruzanna Wan Mohamad. (2017). Pembelajaran Abad Ke-21 Dan Pengaruhnya Terhadap
Sikap, Motivasi Dan Pencapaian Bahasa Melayu Pelajar Sekolah Menengah (21th
Century Learning and the Influence of Attitude, Motivation and Achievements
Malay Language Secondary School Student). Jurnal Pendidikan Bahasa
Melayu, 7(2), 77-88.
Kaviza, M. (2019). Motivasi intrinsik
dalam kalangan murid tingkatan empat yang mengambil mata pelajaran
sejarah. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 4(31),
215-224.
Noraini Idris. (2010). Penyelidikan dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: Mc Graw-Hill (M) Sdn.Bhd.
Zaliza Mohamad Nasira dan
Zaitul Azma Zainon Hamzah. (2014). Sikap dan
motivasi pelajar terhadap pembelajaran Bahasa Melayu. Procedia-Social
and Behavioral Sciences, 134, 408-415.
Comments
Post a Comment