Kepentingan Pengurusan Murid
Pengurusan murid
sedikit sebanyak dapat membantu dalam usaha untuk melahirkan pelajar yang berkualiti
serta mampu berfikir dengan matang. Oleh itu, pengurursan murid ini amatlah
penting dan perlu diberikan perhatian. Antara kepentingan pengurusan murid yang
perlu ditekankan ialah:
1. Memudahkan Proses Pembelajaran
Melalui pengurusan rekod murid,
proses pembelajaran akan berlangsung dengan lebih mudah. Hal ini demikian
kerana guru akan meneydiakan Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terlebih dahulu.
RPH merupakan rangka kerja aktiviti pengajaran yang akan dilaksanakan oleh guru
di dalam kelas. Ianya bertujuan untuk membantu meningkatkan keyakinan guru
untuk mengajar sekali gus memastikan objektif pembelajaran berjaya dicapai.
Selain itu, ianya juga membolehkan guru untuk mengajar mengikut sukatan
pelajaran yang telah ditetapkan. Noor Shamshinar Zakaria et.al menjelaskan
bahawa:
RPH memberi idea yang jelas kepada
guru tentang isi pelajaran yang perlu diajar sepanjang hari tersebut. Guru
perlu menyediakan RPH bagi setiap subjek yang diajarnya walaupun subjek yang
diajar adalah sama tetapi berbeza dari segi tahap pelajar. Hal ini kerana guru
perlu meyediakan RPH yang sesuai dengan tahap pelajar seperti melakukan
aktiviti pengajaran yang berbeza di anatara satu kelas dengan kelas yang lain
(ms. 2).
Dengan adanya
RPH ini, proses pembelajaran akan menjadi lebih mudah dan menarik. Guru tidak
akan terpesong jauh semasa memberi penerangan kerana telah mempunyai panduan
yang tepat dan ringkas. Ini akan menyebabkan tempoh masa pembelajaran menjadi
lebih singkat dan pelajar dapat menggunakan masa tersebut untuk mengulangkaji
mata pelajaran yang mereka lemah. Sekiranya guru tidak mengajar mengikut
sukatan yang disediakan, objektif pembelajaran akan sukar untuk dicapai. Dalam
masa yang sama, pelajar berkemungkinan tidak dapat untuk memahami pembelajaran
pada hari tersebut. Pelajar juga mempunyai peluang untuk gagal dalam
peperiksaan kerana tidak berjaya untuk menjawab soalan peperiksaan dengan baik.
2. Membantu Pelajar Memahami Dengan Lebih Mudah
Penyediaan RPH yang sesuai dengan
tahap fahaman pelajar semestinya mampu membantu mereka untuk memahami
pembelajaran dengan lebih mudah. Hal ini kerana setiap pelajar mempunyai tahap
kefahaman yang berbeza-beza. Oleh itu, guru hendaklah menyediakan pelbagai
bentuk kaedah pengajaran dan ianya haruslah sesuai untuk diguna pakai ke atas
semua pelajar. Berdasarkan kajian Nurfazila Abdul Malik (2013):
Menurut Alsagoff, (1983) pengajaran yang berkesan
adalah merujuk kepada guru yang dapat membawa pelajar kepada hasil pembelajaran
terakhir yang diingini dimana ia melibatkan corak pengajaran berstruktur dari
segi organisasi bilik darjah serta mementingkan isi pelajaran. Selian itu , ia
juga merujuk kepada perihal pengajaran guru yang lebih memuaskan kepada pelajar
sehingga mereka tertarik mengikuti aktiviti pembelajaran (ms. 18).
Guru hendaklah menganalisis tahap
kefahaman pelajarnya terlebih dahulu sebelum menyediakan RPH. Ini adalah untuk
memastikan agar tiada pelajar yang akan ketinggalan dari segi pembelajaran.
Sebagai contoh, pelajar yang lemah dalam mata pelajaran Matematik memerelukan
fahaman dari segi analogi bagi memudahkan mereka untuk memahami konsep dan
kegunaan sesuatu formula matematik. Sekiranya pengurusan rekod murid seperti
RPH ini dilaksanakn dengan rapi dan sistematik, pelajar akan lebih mudah untuk
memahami sesebuah topik yang diterangkan.
3. Meningkatkan Motivasi Pelajar
Motivasi adalah sejenis rangsangan
yang mampu meningkatkan minat seseorang individu untuk mencapai sesuatu
matlamat. Menurut Lily Hanefarezan Asbulah, Maimun Aqsha Lubis, Ashinida Aladdin
dan Musab Sahrim (2018), antara ciri-ciri pelajar yang bermotivasi tinggi ialah
mereka lebih berkomited dalam melaksanakan setiap tugasan, berminat untuk
belajar dan menumpukan perhatian semasa belajar. Selain itu, mereka juga mudah
untuk memahami arahan guru dan aktif di dalam mahupun di luar kelas. Ini
menunjukkan bahawa pelajar yang mempunyai tahap motivasi yang lebih tinggi
lebih cenderung untuk berjaya.
Pengrurusan
murid yang sistematik mampu melahirkan pelajar yang bermotivasi tinggi, Menurut
kajian Nurfazila Abdul Malik (2013) “Pengajaran perlu dirancang oleh guru
secara sistematik dan teliti untuk dilaksanakan dengan kaedah dan teknik
mengajar yang sesuai, membimbing, menggalak dan memotivasikan pelajar supaya
mengambil inisiatif untuk belajar, demi memperolehi ilmu pengetahuan dan
menguasai kemahiran yang diperlukan” (ms. 19). Hal ini demikian kerana
pengrurusan murid yang sistematik mampu untuk memudahkan pelajar memahami apa
yang di ajar oleh guru. Ini sedikit sebanyak akan menaikkan minat pelajar untuk
fokus di dalam kelas sekali gus meningkatkan peratus pelajar cemerlang.
Sekiranya pelajar tidak mempunyai motivasi untuk belajar, mereka akan kurang
berminat untuk menuntu ilmu.
Seorang guru itu
haruslah mampu untuk memberi motivasi kepada pelajarnya tidak secara langsung
atau tidak lagsung. Hal inid emikian keraan motivasi turut mampu meningktatkan
keyakinan seseorang pelajar. Pelajar bermotivasi akan lebih berkeyakinan untuk
menonjolakn dirinya di hadapan kelas. Terdapat 2 teknik yang boleh digunakan
untuk memotivasikan pelajar iaitu teknik intristik dan teknik ekstrinsik. Oleh
itu, amatlah penting untuk guru mengurus murid dengan penuh sistematik agar
motivasi pelajar dapat ditingkatkan.
4. Mengenal Pasti Tahap Kesediaan Murid
Kesediaan merupakan keadaan di mana
seseorang individu bersedia untuk mempelajari dan memperolehi sesuatu
pengalaman yang baharu. Terdapat 3 jenis tahap kesediaan belajar iaitu
kesediaan kognitif, kesediaan afektif dan kesediaan psikomotor. Kesediaan kognitif
merujuk kepada kesediaan seseorang individu dari segi mental unutk memahami dan
memikir sesuatu keadaan yang baru. Sebagai contoh, pelajar dalam lingkungan
umur 14-17 tahun telah mula bersedia untuk mempelajari sesuatu yang lebih
kompleks. Selain itu, kesediaan afektif bermaksud keiinginan seseorang individu
untuk melakukan sesuatu perkara baharu antaranya termasuklah aktiviti
pembelajaran. Kesediaan psikomotor pula merujuk kepada individu yang bersedia
untuk melakukan sesuatu aktiviti fizikal dalam proses pembelajaran baharu.
Setiap pelajar mempunyai tahap kesedian belajar yang berbeza. Bagi mengenal pasti tahap kesediaan setiap murid, guru perlulah terlebih dahulu mencuba dengan pelbagai kaedah dan gaya pengajaran semasa di dalam kelas. Dengan ini, guru akan dapat mengenalpasti tahap kesediaan murid untuk belajar. Ini akan memudahkan kerja guru untuk menetapkan kaedah pembelajaran yang sesuai untuk diguna pakai. Sekiranya guru tidak melakukan perancangan awal sebelum memasuki kelas, guru akan mengalami kesukaran untuk memastikan kesemua pelajar di dalam kelas tersebut berjaya memahami objektif pembelajaran.
RujukanAzizi Yahya dan Zainuddin Abu Bakar (2010). Teori-Teori Perkembangan. Diperoleh daripada: https://www.researchgate.net/publication/46405353_Bab_2_Teori-teori_Perkembangan
Lily Hanefarezan Asbulah, Maimun Aqsha Lubis, Ashinida Aladdin & Musab Sahri. (2018). Tahap Motivasi Holistik, Intrinsik dan Ekstrinsik Terhadap Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab Dalam Kalangan Graduan Universiti Awam. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 33, 75–93. Diperoleh daripada: https://www.researchgate.net/publication/332113903_Tahap_Motivasi_Holistik_Intrinsik_dan_Ekstrinsik_Terhadap_Pembelajaran_Kosa_Kata_Bahasa_Arab_dalam_Kalangan_Graduan_Universiti_Awam
Noor Shamshinar Zakaria, Mohd Salihin Hafizi Mohd Fauzi, Zakiah Hassan, Julia Madzalan & Haslina Hamzah. Kompetensi Guru Pelatih Dalam Penulisan Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Arab. Diperoleh daripada: http://conference.kuis.edu.my/pasak2017/images/prosiding/pendidikan/19-NOOR-SHAMSINAR.pdf
Nurfazila Abdul Malik. (2013). Penerapan Ciri-Ciri Guru Berkesan Dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran Semasa Latihan Mengajar Dalam Kalangan Pelajar Sarjana UTHM. Diperoleh daripada: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/4186/
Suppiah Nachiapan, Kamarulzaman Kamaruddin, Abd.Aziz Abd.Shukor, Ramlah Jantan, Roslinda Mustapha & Hazalizah Hamzah. (2012). Pembelajaran dan Perkembangan Pelajar (Edisi Kedua. Selangor: Oxford Fajar Sdn.Bhd.
Comments
Post a Comment